دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

قسمتی از متن پایان نامه :

3-6. در اختیار بودن منابع طبیعی

استخراج منابع تولید از ذخایر زیرزمینی، که خداوند آن را در اختیار بشر قرارداده است که فرآیند تولید مبتنی بر مواد خام و دسترسی به آن است. اگر مواد اولیه در اختیار نباشد، تولید کالاهای مورد نیاز جامعه امکان‌پذیر نخواهد بود. خداوند منابع گوناگون طبیعی را در اختیار بشر قرار داده است تا از آنها در رفع نیازهای زندگی خود استفاده کند. آیات مختلف قرآن به این موضوع اشاره دارد و انسان را به بهره‌برداری از طبیعت فرا می‌خوانند.

خداوند در این زمینه می‌‌فرماید: Pاللَّهُ الَّذی سَخَّرَ لَکُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْکُ فیهِ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَO[1]؛« خداوند همان کسى است که دریا را مسخّر شما کرد تا کشتی ها به فرمانش در آن حرکت کنند و بتوانند از فضل او بهره گیرید، و شاید شکر نعمت هایش را به جا آورید! »

خداوند درآیه دیگری می‌فرماید: Pوَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَO[2]؛«او آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است همه را از سوى خودش مسخّر شما ساخته در این نشانه‏هاى (مهمّى) است براى کسانى که اندیشه مى‏کنند! »

درباره منابع طبیعی آیات قرآنی زیادی وجود دارد و همه به این نکته دلالت دارند که موجودات عالم، همه برای استفاده انسان رام شده است. البته همه این منابع و سرمایه‌های طبیعی از آنِ خدای متعال است و او از فضل و احسان خود به بشر ارزانی داشته است. از این‌ رو، فرمود:P جَمِیعاً مِنْهُO؛ یعنی همه از آنِ حق ‌تعالی است. بشر باید با هنرمندی و هوشمندی خود، روش‌های استخراج منابع را فرا گیرد و بر اساس فن‌آوری‌های علمی، سراغ طبیعت برود. چنان‌که خداوند به این امر نیز تصریح فرموده است: Pوَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِO  تا مردم بتوانند از پدیده‌های طبیعی و نعمت‌های خداوندی با استفاده از شیوه‌های مناسب علمی به ‌خوبی بهره‌ گیرند. بدین معنا که به صورت درست از منابع و پدیده‌های طبیعی استفاده کنند.[3]

بارها در روایات، به کار و استخراج منابع طبیعی و تصرّف در طبیعت برای رفع نیاز دعوت شده است. رسول خدا 9در روایتی می‌فرماید:« هرکه زمینی دارد، آن را به کار گیرد، وگرنه به برادرش بدهد و از او اجاره نگیرد.»[4] بر اساس این حدیث نبوی، هر کس موظّف است در زمینی که در اختیار دارد، کار، و محصولی از آن برداشت کند. اگر این عرضه را نداشت و به دلایلی نتوانست از ملک خود بهره‌ گیرد، باید آن را به صورت رایگان در اختیار کسی قرار دهد که اهل کار و فعالیّت اقتصادی است و چیزی هم به عنوان اجاره‌بها از او نگیرد؛ شاید به این دلیل که زمین معطل و بلااستفاده نماند.

3-7. رزاقیّت پروردگار

   الف) اعتقاد به رزّاق بودن خدای متعال

یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی، اعتقاد به رزّاق بودن خدای متعال است. در فرهنگ قرآن و روایات، به هر چیزی که برای تأمین حیات مادی و معنوی موجودات زنده لازم است، «رزق» گفته می شود.[5]

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تاثیر ریسک سیستماتیک و فوق العاده سهام بر مدت تصدی هیات مدیره شرکتها

رزّاق بودن خداوند به این معناست که خداوند سبحان روزیِ همه موجودهای زنده را در نظام آفرینش و هستی تأمین فرموده و راه دستیابی به آن را نیز برای آن ها هموار ساخته، همان گونه که ابزارهای دسترسی به آن را نیز در اختیارشان نهاده است.[6]

خداوند، روزی همه موجودات را تأمین می کند؛ Pوَما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها…O؛ [7]  « هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست! » و روزی دهنده فقط خداست و دیگران تنها واسطه در انتقال روزی هستند.

قرآن کریم، بارها این حقیقت راکه «خداوند روزی دهنده است» آن را بیان کرده است:P قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهO؛[8] «بگو کیست که روزى دهد شما را از آسمان ها و زمین بگو خدا» درآیات مربوط به رزق و رزّاقیّت الهی نیز به کار وتلاش برای دستیابی به روزی مقدّر اشاره شده است، چه از یک سو واژه رزق، گاه بر عوامل طبیعیِ تولید گفته شده که خود نیازمند کار و فعالیت است، مانند آیهPوَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَO[9] ؛« و رزق (و بارانى) که خداوند از آسمان نازل کرده و بوسیله آن زمین را بعد از مردنش حیات بخشیده» که مراد از رزق، باران است.

و از دیگر سو، قرآن کریم فرمان می دهد که در طلب روزی خود برآیید و آن را در نزد خدا بجویید:P فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقO[10] ؛«روزى را تنها نزدخدا بطلبید». بنابراین، رزق، نزد خداست، اما رسیدن به آن مشروط به خواستن و طلب(ابتغاء).

[1] – جاثیه، 12.

[2] -همان. 13.

[3] – رک؛ احسانی، محمد. پیشین. ص 42.

[4] – متقی هندی، علاءالدین. کنزالعمّال، ج 15، بیروت: مؤسسه رسالت، 1409ه‍ . ق، ص42.

[5] – آل عمران،169؛ طباطبایی، محمد حسین، پیشین، ج3. ص 159.

[6] – محمدی ری شهری، محمد. توسعه اقتصادی بر پایه قرآن وحدیث. ترجمه سید ابوالقاسم حسینی، قم: دار الحدیث :1382، ص508.

[7] – هود، 6.

[8] – سبا،24.

[9] – جاثیه،5.

[10] – عنکبوت،13.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤالات اصلی:

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سؤالات فرعی:

  • راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟
  • در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟
  • موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت  با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده