دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

قسمتی از متن پایان نامه :

3-10. نفی الگوپذیری از بیگانگان

یکی ازمبانی اقتصادمقاومتی، پرهیز از الگو قرار دادن بیگانگان و به ویژه دشمنان جامعه اسلامی در زمینه مصرف عمومی است. امام باقر7می فرماید:«أوْحَی اللّهُ إِلی نَبّیٍ مِنَ الانبیاءِ أَنْ قُل لِقومِک: لا یَلْبَسُوا لِباسَ اَعدائی ولایَطْعَموا طَعامَ اعدائی و لا یُشاکِلوا بِمَشاکِلِ اَعدائی فَیکونُوا اَعدائی کما هُمْ اَعدائی.[1]

خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به قومت بگو لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای آنان را نخورند و به شکل آنان، ظاهر نشوند؛ چون در این صورت، بسان آنان، دشمن من خواهند بود.»

الگوپذیری از بیگانگان در نوع و مقدار کالاهای مصرفی، از جنبه های گوناگون به جامعه اسلامی زیان می رساند. از جنبه اقتصادی، این کار بیشتر سبب ترویج مصرف کالاهای خارجی و بی توجهی به تولید ملّی و کالاهای داخلی می شود که افزون بر خارج ساختن سرمایه از کشور، به تولید و اقتصاد ملّی ضربه می زند.

از جنبه اجتماعی و فرهنگی نیز نوعی تبلیغ عملی و ترویج فرهنگ بیگانه و تهدیدی برای اصالت های فرهنگی و حتی دینی درجامعه به شمار می رود. به یقین، الگوپذیری درمصرف، ناخواسته، الگوپذیری در اخلاق و رفتار را در پی خواهد داشت.

حضرت رسول اکرم9با اشاره به این نکته می فرماید: «لا یَشْبَه الزّیُّ بالزّیِّ حتّی یَشْبَه الخُلقُ بالخُلقِ و مَن شَبّهَ بقومٍ فَهُو منْهم[2]».شکل ها (و مدهای مصرفی) به یکدیگر همانند نمی شود، جز آنکه خُلق وخوها به هم نزدیک گردد و هرکس خود را شبیه گروهی سازد، از آنان به شمار می رود.

روشن است که انسان در زندگی، نیازمندی های گوناگونی دارد. برخی نیازمندی ها اساسی وضروری است و برخی در درجه بعدی قرار می گیرد. برخی هزینه ها نیز تنها برای تأمین یا افزایش رفاه و آسایش زندگی است و تلاش برای برآوردن این نیازهای غیرضروری، ما را به بیگانگان وابسته می کند که از نظر دینی، چنین کاری نکوهش شده است.

3-11. دانش بنیان کردن تولید

امروزه با پیشرفت و رشد روزافزون جوامع درعرصه‌های مختلف، علمی و اقتصادی و تولیدی و فناوری، اهمیّت علم و دانش افزایش یافته است و مدل جدید‌ی به نام اقتصاد دانش‌بنیان را مطرح ساخته است. این اقتصاد با وقوع تحوّلات علمی و تحقیقاتی، دگرگونی عمیقی درعرصه رشد و تولید اقتصادی ایفا می‌کند.

بیش از هر زمان دیگر، امروز، آشکارشده که علم نقش اول را در رشد اقتصادی ایفا می کند. در این حقیقت هرگز نمی توان تردید کرد، حال آن که اسلام پیش از چهارده قرن قبل، آن را اعلان کرده بود.   « خَیرُ الدُّنیا وَ الاخِرَهِ مَعَ العِلمِ، وَشَرُّ الدُّنیا وَ الاخِرَهِ مَعَ الجَهلِ[3]؛ خیر دنیا وآخرت، با علم تأمین می شود؛ و شرّ دنیا و آخرت آمیخته جهل است.»

 دانش: حاصل به هم پیوستگی اطلاعات به دست آمده از داده و تئوری که اطّلاعات را در بستر مناسب جای می‌دهد و نیز تجربه است.[4] دانش هر شخص با دانش فرد دیگری که همان اطلاعات را دریافت می‌کند، یکسان نیست. دانش همان صورت ذهنی ایده‌ها، واقعیّت‌ها، مفاهیم، داده‌ها و تکنیک‌های ثبت شده در حافظۀ انسان است.[5] دانش چیزی عمیق­تر از داده یا اطلاعات است. در واقع دانش بر اساس اطلاعات، داده، تجربه و سایر توانمندی­های فردی تولید می­شود.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد رشته جغرافیا-ارزیابی شاخص های موثر در اجرای حکمروایی شهری(مطالعه موردی مناطق 4 و 8 شهر مشهد )

کمیته اقتصادی(asia pacific economic cooperation)(کمیته اقتصادی آسیا-اقیانوسیه) APEC؛ اقتصاددانش بنیان اقتصادی است که در آن تولید، توزیع وکاربرد دانش، عامل ومحرک رشد اقتصادی، تولید ثروت واشتغال در تمام صنایع است.[6]

زیر بنایی ترین مبانی در اقتصاد مقاومتی، قراردادن همه کارها و فعالیت ها بر اساس علم است. یعنی همه چیز باید بر بنیان دانش استوار باشد! زیرا مهم ترین عامل ضعف، نادانستن و بی اطلاع ماندن است. چنان که رسول کرم 9فرمود: «لا فقرَ أشَدُّ منَ الجهلِ؛ هیچ فقر وناداری مانند جهل نیست.»[7]

و به گفته حضرت علی7«لامصیبه أعظم من الجهلِ؛ هیچ مصیبتی بزرگتر از جهل نیست.»[8] و « لاعدوَّ اضرَّ من الجهلِ؛ هیچ دشمنی زیان آور تر از جهل نیست.»[9]

دراثرجهل و عدم بیداری و عدم آگاهی مردم، در طول قرن ها قدرت های استکباری توانستند سرمایه های کشورهای جهان سوم را به غارت ببرند و مردم را دچار فلاکت سازند.

اگر گرفتاری در چنگال جهل، برای هر ملّتی غیر الهی قابل توجیه باشد، برای پیروان اسلام ننگ و نشانه بی اطلاعی مسلمانان از محتوای آیین خویش است. دین اسلام دین روشنفکری و آگاهی بخشی است و همین امر مهم ترین انگیزه عداوت استکبار جهانی با اسلام راستین و انقلاب اسلامی ایران است.

اسلام انسان ها را به سوی نور علم، نور ایمان، نور حقیقت می خواند و به صراط مستقیم دعوت    می کند که همان حرکت به سوی کمال مطلق وحرکت إلی الله است. خدا که ذات او عین علم است، درصدها آیه به علم گرایی توجه داده است و بندگان خدا که از او اطاعت می کنند، باید پیوسته درصدد کسب علم و آگاهی و قدرت ودوری جستن از ظلمت ها و حرکت به سوی نور و کمال بیشتر باشند.

[1] – طوسی، محمد بن حسن. تهذیب الاحکام، ج 6 . تهران: دار الکتب الاسلامیه، چهارم: 1365ش، ص 172.

[2] – هندی، علاء الدین علی متقی. پیشین، ج 4. ص 287.

[3] – مجلسی، محمدباقر. پیشین، ج66. ص323.

[4] – موریس لانگدون، ال میلرویلیام. نسل چهارم. ترجمه: دکتر علیرضا مهاجری و مریم فتاح‌زاده. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. اول :1383.ص125

[5] – نوعی‌پور، بهروز. مدیریت دانش. نشریه شبکه. مرداد 1383، ص78.

[6] – معمارنژاد، عباس. اقتصاد دانش بنیان: الزامات، نماگرها، موقعیت ایران، چالش ها و راهکارها. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، ش1. 1384، صص85و86.

[7] – مجلسی، محمدباقر. پیشین، ج2. ص22.

[8] – همان، ص94.

[9]– همان، ص95.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤالات اصلی:

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سؤالات فرعی:

  • راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟
  • در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟
  • موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت  با فرمت ورد