پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 تحلیل مکانی- فضایی کاربری های آموزشی شهر رودسر (مطالعه موردی دبیرستانهای دخترانه )

قسمتی از متن پایان نامه :

عمده ترین این وسایل اجرایی ضوابط و مقررات زیر می باشد .

= منطقه بندی

=تفکیک اراضی

= پروانه ساختمانی

=عوارض زمین

اما به طور کلی که تجارب جهانی نشان می دهند ،این وسایل اجرایی کاربری زمین ،در عمل مورد سوءاستفاده های بسیار(ازطرف بخش های دولتی ،خصوصی و عمومی) قرار می گیرند و در نتیجه مانع تحقق اهداف مطلوب و مورد نظر و مورد نظر در برنامه کاربری زمین می شوند .از جمله در بسیاری موارد به تشدید نابرابری اقتصادی و فضایی ،سوءاستفاده از اضافه ارزش زمین ،رشد بوروکراسی و بروز فساد اداری و مالی در نهادهای شهر سازی و مدیریت شهری می انجامد .

به طورخلاصه می توان گفت که از دیدگاه کارکرد گرایی ، برنامه ریزی کاربری زمین وسیله ای است برای ساماندهی کالبدی– کارکردی فعالیت های مختلف شهری به منظور افزایش کارایی شهری و جلوگیری از بروز بی سازمانی و آشفتگی در نظام کالبدی شهر .بدیهی است که این نحوه رویکرد به نقش اراضی شهری ضرورتاً به نوعی نگرش ایستا و یک جانبه منتهی شده و ابعاد تاریخی ،حقوقی ،اجتماعی و فرهنگی مربوط به شرایط استفاده از زمین شهری را کمتر مورد توجه قرار می دهد.(همان ، 1381 ،ص 48-49  )

ج)دیدگاه توسعه پایداردرکاربری اراضی(نگرش جامع واعتلای کیفیت زندگی شهری)                                                           مبانی شهرسازی کارکردی و از جمله نحوه رویکرد آن به کاربری زمین و فضا ، ازجهات مختلف مورد نقد و چالش نظری وعملی قرارگرفته ودر نتیجه به بازنگری واصلاح دیدگاه ها وروش ها منجر شده است. مهمترین این انتقادات و واکنش ها را می توان به چهار عرصه زیر تقسیم و خلاصه کرد:

= انتقادات زیست محیطی (متفکران و نهاد های طرفدار محیط زیست)

= انتقادات جامعه شناختی (سی رایت میلز ،رابرت گانز ،جین جی کوبر ،چارلز جنکس)

=انتقادات طراحی و زیباشناختی (رابرت و نتوری ،برادران کریر ،کوین لینچ)

= انتقادات اقتصادی (دیوید هاروی ،مانوئل کاستلز)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   vپایان نامه گرایش دبیران به مشارکت سازمانی و رابطه آن با رضایت شغلی آنان

علاوه بر اینها ، به دنبال اعتلای جنبش زیست بوم گرایی ورواج جهانی مفهوم توسعه پایدار دردهه 1980 ،تغییراتی کیفی در دیدگاه ها و روش های برنامه ریزی وطراحی شهری نمایان گردید. از آن به بعد ،اهداف شهرسازی به افق هایی فراتر از اهداف کالبدی و کار کردی معطوف گردید و نقش زمین و فضا در تحقق توسعه پایدار شهری و اعتلای کیفیت  محیط زندگی ، بسیار مهم تر و تعیین کننده تر شد. در واقع دسترسی عادلانه به زمین و استفاده بهینه ازآن یکی ازمؤلفه های توسعه پایدار محسوب می شود که محتوای اصلی آن بر دو محور زیر استوار است:

الف) ایجاد تعادل و توازن میان ابعاد اقتصادی توسعه پایدار و ابعاد بوم شناختی آن

ب ) قبول مسئولیت در قبال سر نوشت نسل های آینده

اصطلاح کاربری زمین از دیدگاه توسعه پایدار ،شامل تمام فعالیت های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی است که بر روی زمین انجام می دهد .در واقع توسعه و عمران زمین وقتی می تواند پایدار باشد که بتواند هم به نیاز های اجتماعی ،فرهنگی و روانی مردم ،در حال وآینده ،پاسخ گوید.(همان ،1381،ص49-50)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • آیا توزیع فضای دبیرستانهای دخترانه شهر رودسر منطبق با نیازهای و کاربری زمین و کاربریهای همجوار می باشد ؟
  • آیا کیفیت دبیرستانهای دخترانه از نظر کلاس ،فضای ورزشی ،فضای عمومی از استاندارد های مناسب برخودار است ؟
  • راهکارهای مناسب جهت دسترسی و استفاده مطلوب تر از دبیرستانهای دخترانه شهر رودسر کدام است ؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان :  تحلیل مکانی- فضایی کاربری های آموزشی شهر رودسر (مطالعه موردی دبیرستانهای دخترانه )  با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده