گرفته شده است :
* سبد نرم‌افزارها
* کیفیت نرم‌افزار
* تکنولوژی مورد استفاده در نرم‌افزار
* گارانتی و خدمات پشتیبانی
۲-۱۱ قیمت
مقدار پولی است مشتریان برای به دست آوردن کالا و یا خدمات پرداخت می‌کنند. قیمت تنها عنصر آمیخته بازاریابی است که درآمدزا است . بقیه عناصر هزینه‌‌زا هستند و در عین حال قیمت انعطاف پذیر عنصر از عناصر ترکیب عناصر بازاریابی نیز می‌باشد ، زیرا بر خلاف بر خلاف ویژگی‌های مربوط به کالا یا الزام به استفاده از یک کانال توزیع ، قیمت را می‌توان خیلی زود تغییر داد. در عین حال قیمت‌گذاری و رقابت بر سر قیمت مسائل و مشکلات درجه یکی هستند که پیش روی بسیاری از مدیران بازاریابی قرار‌دارد. با این وجود شرکت‌های هم هستند که آن‌طور که باید و شاید با قیمت گذاری برخورد نمی‌کنند. متداول‌ترین اشتباهاتی که در این زمینه وجود دارد عبارتند از :
* قیمت‌گذاری بسیار حول محور هزینه.
* عدم تجدیدنظر قیمت به منظور بهره‌برداری از تغییر تحولات بازار.
* مستقل دانستن قیمت نسبت به بقیه عناصر بازاریابی.
* عدم برخورداری قیمت از تنوع لازم جهت قسمت‌های مختلف بازار ، اقلام مختلف کالا و مناسبت‌های مختلف خرید.
در پژوهش حاضر خصوصیات زیر برای ارزیابی قیمت یک محصول نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است:
* میزان قیمت نسبت به رقبا
* فروش اعتباری
* تخفیف
* انعطاف قیمت با توجه به اقلام مختلف نرم‌افزار
* انعطاف قیمت با توجه به مناسبت‌های مختلف خرید.
۲-۱۲ توزیع
دربرگیرنده آن‌دسته از فعالیت‌های شرکت است که کالا را در دسترس مشتریان قرار می‌دهد. اکثر تولیدکنندگان ، محصولات تولیدی خود را به‌طور مستقیم به مصرف کنندگان نمی‌فروشند بلکه از کانال بازاریابی استفاده می‌کنند. کانال بازاریابی مجموعه‌ای از واسطه‌های بسیار است که وظایف متنوعی انجام می‌دهند و نام‌های مختلفی دارند. بعضی از آنها نظیر عمده‌فروشان و خرده‌فروشان ، کالا را می‌خرند ، مالک آن می‌شوند و دوباره آن را می‌فروشند. این گروه را بازرگان می‌نامند. سایر واسطه‌ها همچون دلالان ، نمایندگان و کارگزاران فروش به دنبال مشتری می‌گردند و ممکن است برای انجام معامله از طرف تولید‌کننده اختیاراتی داشته باشند، اما هیچ‌گاه موضوع مالکیت کالا برای ایشان مصداق نمی‌یابد به این گروه کارگزار یا نماینده می‌گوییم. واسطه‌های دیگر نظیر بانک‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی هم هستند که نه مالکیت کالا را عهده‌دار می‌شوند و نه درباره خرید و فروش آن مذاکره‌ای می‌کنند ، بلکه این واسطه‌ها تسهیلاتی را در فرآیند توزیع ارائه می‌دهند. این واسطه‌ها تسهیل کنندگان نام‌دارند.
تصمیمات مربوط به کانال از جمله مهم‌ترین تصمیماتی هستند که مدیریت با آن سروکار دارد. کانال‌های انتخابی شرکت از درون بر دیگر تصمیمات بازاریابی شرکت تاثیر می‌گذارند. قیمت‌گذاری شرکت به‌این بستگی دارد که آیا شرکت برای عرضه کالای خود از عرضه‌کنندگان انبوه استفاده می‌کند یا خیر. افزون بر‌این، تصمیمات شرکت درباره کانال مستلزم ایجاد تعهدات بلندمدت نسبت به واحد‌های دیگر است.
یک کانال بازاریابی وظیفه هدایت کالا از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان را بر عهده دارد. کانال بازاریابی فواصل زمانی، مکانی و مالکیتی میان کالاها و خدمات و کسانی که به آن‌ها نیاز دارند یا خواهان آن هستند را از میان برمی‌دارد. به طور کلی وظایف اصلی اعضاء کانال را می‌توان به این‌صورت نام‌برد :
* جمع‌آوری و توزیع اطلاعات
* تبلیغات پیشبردی
* مذاکره
* سفارش
* تامین مالی
* مخاطره پذیری
* پرداخت وجوه پرداختی
* انتقال حق مالکیت
انجام برخی از وظایف فوق در جریان پیشین فعالیت شرکت به طرف مشتری تحقق می‌یابد و بعضی از این وظایف در جریان پسین فعالیت از طرف مشتری به سوی شرکت اتفاق می‌افتد و برخی دیگر نیز دوسویه هستند. شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار باید حداقل سه کانال دایر کنند :‌یک کانال برای فروش، یک کانال تحویل و نصب و یک کانال برای ارائه خدمات همراه. البته ضرورتی ندارد که این سه کانال در یک شرکت مجتمع باشند و همچنین می‌توان برای انجام هر کدام از آنها از خدمات آنلاین استفاده نمود . پیش بینی می‌شود هرچه به جلو برویم بیشتر وظایف کانال‌های توزیع بصورت آنلاین صورت پذیرد. در پژوهش حاضر خصوصیات زیر برای ارزیابی توزیع یک محصول نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است:
* نحوه اخذ سفارش از مشتریان.
* نحوه تحویل و نصب نرم‌افزار.
* صدور فاکتور طبق نیاز.
* تحویل به موقع.
۲-۱۳ فعالیت‌های پیش‌بردی
شامل فعالیت‌های است که مزایای کالا را به آگاهی می‌رساند و مشتریان هدف را تشویق به خرید آن می‌کند. بازاریابی مدرن امروز چیزی بیش از تولید محصولات خوب ، قیمت‌گذاری مناسب و سهولت دسترسی مشتریان به کالا می‌باشد. شرکت‌ها به ارتباط با مشتریان خود نیاز دارند و آنچه که باید موضوع این ارتباط قرار گیرد بسیار مهم می‌باشد. برنامه کامل ارتباطات بازاریابی یک شرکت ، ترکیب عناصر پیشبردی آن شرکت نام‌ دارد. این برنامه از ترکیب معینی از تبلیغات غیر شخصی ، تبلیغات پیشبرد فروش، روابط عمومی و فروشندگی شخصی تشکیل شده است. این ترکیبی است که شرکت برای نیل به اهداف بازاریابی خود از آنها استفاده می‌کند. ابزارهای چهارگانه اصلی تبلیغات پیشبردی به شرح زیر تعریف شده است:
* تبلیغات غیر شخصی : هرگونه ارائه و تبلیغات غیر‌شخصی ایده‌ها، کالاها یا خدمات که توسط یک واحد تبلیغاتی انجام شود و مستلزم پرداخت هزینه باشد، تبلیغات غیر‌شخصی نام‌ دارد.
* تبلیغات پیشبرد فروش : محرک‌های کوتاه‌مدتی هستند که برای تشویق به خرید یا فروش کالاها و خدمات به کار می‌روند.
* روابط عمومی : ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی است که با شرکت سروکار دارند از طریق کسب شهرت خوب ،‌ ایجاد تصویر ذهنی کلی مطلوب و برخورد مناسب ، یا برطرف کردن مسایل، شایعات، روایات و وقایع نامطلوب.
* فروشندگی شخصی : معرفی شفاهی است به صورت مذاکره حضوری با یک یا چند خریدار احتمالی به قصد فروش.
در زمره ابزارهای فوق ، ابزارهای خاص دیگری وجود دارند ، ابزارهای چون هدایا و جوایز فروش، تبلیغات نمایشی در محل خرید، تبلیغات اختصاصی، نمایشگاه‌های صنفی و تجاری نمایش‌های کاربردی کالا ، انواع کاتالوگ ، نوشته‌های مختلف ، پوسترهای مختلف و تمبرهای تجاری. در عین حال ارتباطات چیزی است بسیار فراتر و گسترده‌تر از استفاده از ابزارهای پیشبردی خاص. طرح کالا ، قیمت فروش آن، شکل و رنگ بسته‌بندی کالا و فروشگاه‌هایی که کالا را می‌فروشند، همگی نوعی ارتباط با خریداران برقرار می‌سازند. از این رو اگرچه فعالیت‌های ارتباطی اصلی یک شرکت ، ترکیب عناصر پیشبردی آن است ، اما برای این‌که اصولاً ارتباطات ، دارای حداکثر بازدهی باشند، ترکیب عناصر بازاریابی باید به صورت کامل با یکدیگر هماهنگ باشند.
در پژوهش حاضر خصوصیات زیر برای ارزیابی فعالیت‌های پیشبردی یک محصول نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است :
* رابطه شرکت با مشتریان.
* رابطه کارکنان شرکت با مشتریان.
* فروش حضوری.
* تبلیغات
* جوایز فروش
* خدمات رفاهی
آآ
۲-۱۴ پیشینه پژوهش
۲-۱۴-۱ پژوهش‌های داخلی
سیدجوادین (۱۳۸۶) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل تعیین کننده ارزش ویژه برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان ” ضمن اشاره به نقش بسیار حیاتی نام و نشان تجاری به تحلیل نقش ارزش ویژه برند پرداخته‌ است. در این مطالعه از مدل ارزش ویژ برند مبتنی بر مشتری آکر استفاده شده. همچنین بیان شده است که مدیران باید در ارزیابی‌های کلی خود در مورد ارزش ویژه برند به اهمیت نسبی ابعاد ارزش ویژه برند توجه داشته باشند. در پژوهش مذکور با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به بررسی روابط علی بین ابعاد ارزش ویژه برند پرداخته شده است و میزان تطابق مدل آکر در صنعت مذکور مورد سنجش قرار گرفته است. پژوهش مذکور تنها نقش مستقیم و مثبت وفاداری به برند را در صنعت کفش ورزشی ایران معنی‌دار تشخیص داده شده و کیفیت ادراک شده ، تداعی‌ها ، آگاهی از برند را فاقد تاثیر مستقیم و معنا‌دار بر ارزش ویژه برند معرفی شده ‌اند.
کرباسی‌ور و همکارانش (۱۳۹۰) در پژوهش خود تحت عنوان ” بررسی ارتباط بین آمیخته بازاریابی منتخب و عوامل ایجاد کننده ارزش ویژه برند با استفاده از روش آکر در جهت افزایش سهم بازار در صنعت لوازم خانگی (شرکت اسنوا)” روابط بین ارزش ویژه برند و آمیخته بازاریابی منتخب را مورد پژوهش قرارداده‌اند و درصدد پاسخ به چگونگی تاثیر اقدامات بازاریابی بر ارزش ویژه برند بوده‌اند. در جامعه آماری مشخص شده از کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند اثر می‌پذیرد. بررسی این عوامل نشان می‌دهد که وفاداری به برند ، اثر بیشتری نسبت به کیفیت ادراک شده دارد. همچنین برای آگاهی و تداعی‌های برند اثر معنا‌داری بر ارزش ویژه برند یافت نشده است.
ایمانی خوشخو ( ۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان ” عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد” با توجه به تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی، و خصوصیات مقصدهای گردشگری ایران، این نوشتار بر اساس ارزیابی گردشگران داخلی از ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شهر یزد با استفاده از مدا کونکنیک تدوین شده است. جامعه آماری شامل گردشگران بالقوه‌ای است که در دوره زمانی فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در ورودی‌های شهر تهران در دسترس بودند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش‌های تحلیل آماری تائیدی عاملی استفاده شده است. این تحقیق در پی شناسائی عوامل اصلی تاثیرگذار بر ارزش ویژه برنداز دید گردشگران و تعیین میزان اهمیت هر کدام از این عوامل در ارزیابی گردشگران می‌باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که علاوه بر تصویر برند، وفاداری به برند ، کیفیت ادراک شده ، آگاهی به برند مقصد گردشگری نیز به صورت مستقیم بر ارزش ویژه برند شهر یزد تاثیر دارند. از نظر اهمیت وفاداری به برند مهم‌ترین عامل تاثیر گذار شناخته شده است.
ابراهیمی و دیگران (۱۳۸۷) در پژوهشی تحت عنوان ” ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر مصرف کننده ( شش طبقه محصول در فروشگاه رفاه سطح شهر تهران ” بیان می‌کنند که با توجه به تفاوت‌های فرهنگی ، اجتماعی ، روانشناختی و محیطی کشورهای مختلف در این مطالعه به ارزیابی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر مصرف کننده که شامل عوامل قیمت ، تبلیغات ، ترفیع و خانواده که از طریق اثرگذاری بر ابعاد ارزش ویژه برند مدل آکر بر ارزش ویژه برند پرداخته‌اند. جامعه آماری مشتریان فروشگاه رفاه در سطح تهران درنظر گرفته شده که براساس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند. جهت آزمون فرضیه‌ها از روش ضریب

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد دربارهرگرسیون، سری های زمانی، شبکه‌های عصبی مصنوعی، رگرسیون خطی
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید