دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو

قسمتی از متن پایان نامه :

  

3-9-اندازه گیری بهره­وری کل عوامل

 

برای اندازه­گیری بهره­وری کل عوامل تولید، روش­های گوناگونی مورد استفاده قرار می­گیرد، که انتخاب آنها به هدف ، نوع استفاده و همچنین سطح دسترسی به اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه، بستگی دارد. در یک تقسیم­بندی کلی، روش­های اندازه­گیری بهره­وری کل عوامل تولید، شامل روش­های غیر پارامتری و پارامتری می­باشد. (ولی­زاده زنور، 1388: 13-11)

 

3-9-1-روش غیر پارامتری

در روش غیر پارامتری بدون استفاده از تابع تولید به برآورد شاخص بهره­وری کل عوامل تولید می‌پردازیم. روش حسابداری رشد و شاخص عددی از جمله روش های غیر پارامتری برآورد بهره­وری کل عوامل تولید می­باشند. شاخص عددی که به صورت ترکیبی از قیمت­ها و مقادیر می­باشد نیز به روش­های شاخص قیمتی لاسپیرز، پاشه، فیشر و ترنکوئیست بدست می­آیند. در شاخص­های مقداری که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم بدست می­آید نیز همین شاخص­ها وجود دارند.

 

3-9-2-روش پارامتری

در این روش با استفاده از تخمین تابع تولید، بهره­وری کل عوامل تولید محاسبه می­گردد. بدین صورت که ابتدا، فرم تبعی معینی برای تابع تولید در نظر گرفته می­شود. این فرم می­تواند لئونتیف، کاب-داگلاس، CES و یا به طور کلی خطی یا غیر خطی باشد. سپس تابع تولید به روش اقتصاد سنجی برآورد و بر اساس تابع تولید برآورد شده، کشش­های تولید نیروی کار و سرمایه مشخص و نهایتاً بهره­وری کل عوامل تولید محاسبه می­گردد.

 

به عنوان نمونه فرض کنید،  تابع تولید کلان باشد، که در آن  و  به ترتیب سطح تولید، بهره­وری کل عوامل تولید(یا متغیر مقیاس)، نیروی کار شاغل و میزان انباشت سرمایه به کار گرفته شده در تولید باشند. F  نیز فرآیند به کار رفته در تولید را نشان می­دهد.

اگر از رابطه بالا نسبت به زمان دیفرانسیل بگیریم:

(1)

 

از تقسیم طرفین بالا بر  داریم:

(2)

 

با جایگذاری قیمت نیروی کار (w) و سرمایه (r) رابطه بالا به صورت زیر نوشته می­شود.

(3)

 

که در رابطه بالا  به ترتیب رشد موجودی سرمایه، نیروی کار، بهره­وری کل عوامل تولید و رشد تولید می­باشد.  و  هم به ترتیب کشش تولید نسبت به سرمایه و نیروی کار هستند.

حال اگر بازار نهاده­ها رقابتی باشد، پرداختی به نیروی کار و سرمایه برابر با بازده نهایی آنها خواهد بود. در این صورت  و  به ترتیب سهم سرمایه و نیروی­کار از تولید خواهد بود. همچنین اگر بازده تولید نسبت به مقیاس ثابت باشد، داریم  در این صورت:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی دربورس ایران

(4)

 

که در آن، جملۀ اول نرخ رشد بهره­وری نیروی کار و جملۀ دوم نرخ رشد سرمایه است.

شاخص­های بهره­وری در روش پارامتری بر اساس عواملی چون نرخ سودآوری، شاخص مالمکوئیست[1]، شاخص TFP متمایل به ستاده،  شاخص TFP متمایل به نهاده، شاخص هاینس[2]، شاخص بهره­وری کراگ و هریس[3]، شاخص ویتو[4]، شاخص کندریک[5]، شاخص دیویژیا[6] و پسماند سولو قابل دستیابی است، که در ادامه پسماند سولو را توضیح خواهیم داد. البته شاخص­های حجمی دیگری نیز وجود دارند، که به علت گستردگی مطالب از ذکر آنها خودداری می­کنیم.

3-9-2-1-پسماند سولو

که در حقیقت تفاضل میانگین موزون رشد عوامل از رشد تولید می‌باشد. آن بخش از رشد تولید که توسط رشد کمی نیروی­کار و سرمایه قابل قابل توضیح نیست، به بهره­وری کل عوامل نسبت داده می­شود. بهره­وری کل عوامل تولید از یک تابع تولید کاب-­داگلاس بصورت:  تعریف می­شود و  یعنی تابع تولید دارای بازدهی ثابت نسبت به مقیاس می­باشد. در این تابع تولید ستاده Y، ارزش کالاهای تولید شده در یک سال را برای واحدهای تولیدی نشان می­دهد. موجودی سرمایه (K) کالاهای بادوام را با فرض استهلاک 5 درصد در نظر می­گیرد و نیروی کار (L) جمع کارکنان هر صنعت را نشان می­دهد.

[1] – Malmquist Index

[2] – Hines Index

[3] – Crag and Harris Index of  Productivity

[4] – Vito Index

[5] – Kendrick Index

[6] – Divisia Index

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-3-سؤالات تحقیق

در این تحقیق سؤالات زیر مورد آزمون قرار می­گیرد:

  1. تأثیر جریانات تجاری بر میزان بهره­وری صنعت خودرو کشور چگونه است؟
  2. تأثیر سرمایه‌گذاری بنگاهها در زمینه تحقیق و توسعه بر میزان بهره­وری بخش صنعت خودرو کشور چگونه است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو  با فرمت ورد