دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو

قسمتی از متن پایان نامه :

  

3-2-تاریخچۀ بهره­وری

 

امروزه بهبود بهره­وری به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملل مختلف شناخته شده است و توفیق در تسریع روند بهبود بهره­وری یکی از شروط اصلی دستیابی به جایگاه مناسب در صحنه رقابت جهانی و افزایش رفاه زندگی مردم می­باشد. شرایط محیطی-اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی متفاوت کشورها، ایجاب می­کند که رویکردهای بهبود بهره­وری دارای ویژگی­های خاصی باشد. اما آنچه در تمامی کشورهایی که در ارتقای بهره­وری و تسریع در روند توسعه موفق بوده­اند در خور توجه است، گستردگی و همبستگی فعالیتهای ارتقای بهره­وری، در چارچوب یک حرکت ملی می­باشد.

بهبود بهره­وری موضوعی است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظام­های سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در مورد چگونگی افزایش بهره­وری بطور سیستماتیک و در چارچوب مباحث علمی-تحلیلی از حدود ۲۳۰ سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.

اما واژه «بهره­وری»، برای نخستین بار بوسیله «فرانسوا کنه» ریاضیدان و اقتصاددان فرانسوی و طرفدار مکتب فیزیوکراسی(حکومت طبیعت) بکار برده شد. « کنه » با طرح جدول اقتصادی، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره­وری در بخش کشاورزی می­دانست. در سال ۱۸۸۳ فرانسوی دیگری به نام «لیتره» بهره­وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دورۀ نهضت مدیریت علمی در اوایل سال­های ۱۹۰۰، فردریک ونیسلو، تیلور، فرانک و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارایی کارگران دربارۀ تقسیم کار، بهبود روش­ها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند. کارایی بعنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده، تعریف شد. بطور مثال، اگر از کارگری در ۸ ساعت کار انتظار تولید ۱۰۰ واحد محصول را داشته باشیم، اما در عمل کارگر مزبور ۹۶ واحد تولید کند، گفته می­شود کارایی او ۹۶% است.

اما واژه­ای که به تدریج جنبه عمومی­تر و کلی­تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردید « بهره­وری» بود، که در سال ۱۹۵۰ سازمان همکاری اقتصادی اروپا بطور رسمی بهره­وری را چنین تعریف کرد:

بهره­وری حاصل کسری است، که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می­آید. بدین لحاظ می­توان از بهره­وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد رشته اقتصاد : بررسی عوامل مؤثر در افزایش فروش سایت های اینترنتی ایرانی در زمینه فروش محصولات آموزشی

سازمان بهره­وری آسیایی[1] (APO) نیز، در سال 1961 میلادی به وسیله تعدادی از کشورهای آسیایی با هدف کمک به ارتقای بهره­وری در کشورهای عضو تشکیل شد و ایران در سال1344خورشیدی برابر با 1965 میلادی، بدون اینکه سازمان بهره­وری داشته باشد، به عضویت سازمان بهره­وری آسیایی (APO) درآمد. با پیروزی انقلاب اسلامی، عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره­وری آسیایی به حالت تعلیق درآمد تا اینکه مجدداً، مجلس شورای اسلامی در سال 1367 عضویت ایران را در سازمان بهره­وری آسیایی (APO) مورد تصویب قرار داد و وزارت صنایع سنگین سابق مسئولیت دبیرخانه­ای آنرا به عهده گرفت. این وزارتخانه از اوایل سال 1371 بطور عملی تشکیلات “بهره­وری ملی ایران” را تجهیز و راه­اندازی کرد، که در آبان ماه 1372 تحت عنوان سازمان بهره­وری ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان براساس مصوبه شماره 950/121/1 مورخ 14/2/77 شورای عالی اداری از وزارت صنایع وقت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران کنونی) منتزع و به سازمان امور اداری و استخدامی کشور وقت (سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور کنونی) ملحق گردید و با توجه به جایگاه فرابخشی آن به سازمان ملی بهره­وری ایران تغییر نام داد.

[1]– Asian Productivity Organization

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-3-سؤالات تحقیق

در این تحقیق سؤالات زیر مورد آزمون قرار می­گیرد:

  1. تأثیر جریانات تجاری بر میزان بهره­وری صنعت خودرو کشور چگونه است؟
  2. تأثیر سرمایه‌گذاری بنگاهها در زمینه تحقیق و توسعه بر میزان بهره­وری بخش صنعت خودرو کشور چگونه است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو  با فرمت ورد