دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

قسمتی از متن پایان نامه :

3-3. اعتقاد به معاد در امور اقتصادی

اعتقاد به معاد و حسابرسی دقیق قیامت، نقش بسیار مؤثّری در تصحیح رفتارهای انسان از جمله رفتارهای اقتصادی دارد و از پایه‌های اساسی و اثرگذار در فعالیّت‌های اقتصادی جامعه است. اعتقاد به اینکه روزی باید انسان به پرسش‌هایی مربوط به مال و دارایی و تمام اعمال و کردارش در سراسر زندگی پاسخ بدهد، سبب می‌شود عملکردش با رفتار کسانی که چنین باوری ندارند، متفاوت باشد.

علامه ‌طباطبایی; در این‌باره می‌فرماید: بدان، قیامت روزی است که هیچ سببی از اسباب و هیچ کار و شغلی از خدای سبحان پوشیده نیست؛ روزی که تمامی اوهام از بین می‌رود و آیات خدا در کمال ظهور ظاهر می‌شود؛ روزی که مردم در برابر ربّ العالمین به‌پا خیزند؛ روزی که همه اسرارشان آشکار می‌شود. چیزی از ایشان بر خدا پوشیده نمی‌ماند و به همین جهت است که گاهی از مرگ به روز قیامت تعبیر می‌شود.[1]

خداوند در قرآن می‌فرماید: Pثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمO[2]؛ « سپس در آن روز [همه شما] از نعمت‌هایی که داشته اید، بازپرسی خواهید شد.» باید در آن روز روشن سازید که این نعمتهاى خداداد را در چه راهى مصرف کرده‏اید؟ و از آنها براى اطاعت الهى یا معصیتش کمک گرفته‏اید، یا نعمتها را ضایع ساخته هرگز حق آن را ادا ننموده‏اید؟[3]

این‌گونه فکر و عقیده در سلامت و رشد اقتصادی تأثیر بسزایی دارد. آنهایی که اعتقاد به معاد و حساب رسی اعمال دارند، در مقابل دستمزدی که دریافت می دارند، خود را مسئول و ملتزم می دانند که کار را به لحاظ کمّی و کیفی به نحو مطلوبی به انجام رسانند.

3-4. اعتقاد به ربوبیّت خداوند

ربوبیّت از کلمه «رب» گرفته شده که به معنای صاحب، مالک، مربی، سرپرستی و پرورش‌دهنده چیزی یا کسی است.[4] به نوشته برخی واژه‌شناسان، تربیت هم به همین ریشه برمی‌گردد، چنان‌که مصطفوی می‌گوید: « تربیت از ریشه ربب (ربَّ) عبارت است از سوق دادن شیء مورد تربیت به سوی کمال مطلوب و رفع نقایص و کاستی‌های آن.»[5] ربوبیّت و تربیت، هر دو به مدیریّت، سرپرستی و اداره امور اشاره دارند؛در قرآن کریم، بارها کلمه «ربّ» به کار رفته است و بیشتر کاربردهای آن درباره ربوبیّت جهان هستی دیده می‌شود.

در نخستین سوره قرآن، خداوند این‌گونه وصف شده است:P الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَO[6]؛ « ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است.»

علامه طباطبایی;می‌گوید: به یادآر روزی را که با مردم بر پروردگار خود وارد می‌شوی و حقیقت امر را دریافته، می‌فهمی که او فقط مدبّر امور زندگی تو بوده و جز خدای تعالی کسی زندگی‌ات را اداره نمی‌کرده و هرچه را که خیال می‌کردی در تدبیر امرت، مؤثّر بوده، چه اموالی که وسیله زندگی خویش می‌پنداشتی و چه اولادی که یار و مددکارت تصور می‌کردی و چه همسر و خویشاوندانت که پشت و پناه خود می‌دانستی؛ هیچ‌کدام در تدبیر زندگی تو اثر نداشته و پندار و خرافه‌ای بیش نبوده است. روزقیامت، روز کشف بطلان پندارهایی است که در دنیا، آدمی را به خود سرگرم می‌کنند.[7]

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات-تحلیل صلاح الدین فریدون قونوی ( زرکوب)

اعتقاد به ربوبیّت خداوند، نقش عمده ای در رفتار اقتصادی و فعالیّت‌های مربوط به آن، دارد و انسان را از انحراف‌های مالی و افراط و تفریط در این زمینه باز می‌دارد؛ زیرا اعتقاد به ربوبیّت خدا، از یک ‌سو، آدمی را از زیاده‌روی یا تفریط دراموراقتصادی باز می‌دارد و از سوی دیگر، او را به آینده امیدوار می‌سازد؛ چراکه انسان با ایمان به ربوبیّت الهی، از یک حامی مطلق و پشتوانه قوی برخوردار است که اداره امور فردی و اجتماعی او را به عهده دارد. اگر کسی با جدّیت کار کند و با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده، به فعالیّت در عرصه اقتصاد بپردازد، خداوند، زحمات او را به نتیجه می‌رساند؛ چون خدا وعده قطعی داده است که اعمال آدمی را بی‌نتیجه نمی‌گذارد.

خداوند در قرآن می‌فرمایدP: إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً O[8]؛ « مسلماً کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد.» ایمان و عمل شایسته در این آیه با هم آمده است که خداوند به هر دو عنایت دارد. ازاین‌رو، خداوند هیچ کار نیکویی را بدون پاداش نمی‌گذارد.

به هر صورت عمل، چه خوب باشد و چه بد، نتیجه آن به خود انسان باز می‌گردد. خداوند می‌فرماید: P إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها … [9]O؛ «اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می کنید و اگر بدی کنید، باز هم به خود می کنید.»؛ یعنی هر کاری که انسان انجام دهد، نتیجه‌‌اش را می‌بیند. اگر کار خوبی کرد، نتیجه خوب و اگر کار بدی کرد، نتیجه بد به او می‌رسد.[10] بنابراین، هر کس باید در هر زمینه تلاش کند، کار مثبت و ارزشمند انجام دهد تا علاوه بر سود دنیایی، از ثواب اخروی آن نیز بهره‌مند شود.

[1] – طباطبایی، سید محمدحسین. پیشین، ج2. ص162.

[2] – تکاثر، 8.

[3] –  مکارم شیرازی، ناصر. پیشین، ج5. ص572.

[4] – ایروانی، جواد. پیشین. ص39.

[5] – مصطفوی، حسن. پیشین، ج 4. ص 18.

[6] – فاتحه، 2.

[7] – طباطبایی، سید محمدحسین. پیشین، ج7. ص396.

[8] – کهف،30.

[9] اسراء، 7.

[10] – سبزواری نجفی، محمد. إرشاد الأذهان إلی تفسیر القرآن. بیروت: دار التعارف للمطبوعات. 1419ق. ص 288.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤالات اصلی:

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سؤالات فرعی:

  • راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟
  • در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟
  • موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت  با فرمت ورد