دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو

قسمتی از متن پایان نامه :

  

2-2-مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور

 

رابرتسون و لنگلویس[1](1994)، در مقاله خود تحت عنوان ” نوآوری، شبکه­ها و ادغام عمودی” بیان می­کنند که، بحث محوری در سیاست صنعتی امروزه، از یک سو میان طرفداران بنگاههای بزرگ که دارای ادغام عمودی هستند و از سوی دیگر بنگاههایی که دارای شبکه­های تولیدی کوچک و تخصصی هستند، وجود دارد. آنان در این مقاله،  ساختار سازمانی را بر خلاف ادعای حامیان آن به عنوان نوش­دارو نمی­دانند. در واقع فهرست گزینه­های سازمانی بسیار زیاد است و بنگاهها و شبکه­هایی (که انواع مختلفی دارند) که در ارتقاء رشد با محیط رقابتی سازگار باشند می­توانند موفق باشند. ساختارهای صنعتی جهت هماهنگ کردن جریان اطلاعات لازم برای نوآوری و غلبه بر روابط ضد نوآوری از لحاظ توانایی تغییر می­کنند. همچنین مطلوبیت نسبی ساختارهای مختلف، به ماهیت و دامنۀ تغییرات تکنولوژیکی در صنعت و اثر محصولات مختلف در الگوهای چرخۀ زندگی بستگی دارد. آنان بیان می­کنند که نتیجۀ عمده و اصلی تجزیه و تحلیل این است که، دولت باید به جای محدود کردن تسهیل کننده امور باشد که همان محدودۀ مجاز بنگاهها برای توسعه در سازمانهایی است، که به بهترین وجه خود را با محیط­ فعالیتشان وفق داده­اند. لازم به ذکر  است که، این حرکت نیازمند این است که دولت، زیرساخت­ها و مواردی را تأمین کند، که قوانین و مقررات برای جلوگیری از فعالیت­های ضد اجتماعی و هدایت رفتار رانت­جویی در مسیرهای سازنده نیاز دارند. اما این حرکت نیز شامل نظم و انضباط فردی در بخش­های قانون­گذاری و سیاستگذاری برای مقابله در برابر وسوسۀ شرکت­ها و اجرای راهبردهای فراگیر می­باشد.

نوبکا[2]1988(1996)، در مقاله خود تحت عنوان “تأثیر هدف مشتری روی ترجیحات عرضه­کننده در صنعت خودرو ژاپن” ارتباط بینnumber of manufacturers one parts supplier had as customers عرضه­کنندگان قطعات و درآمد آنهاand the parts supplier’s outcome (ordinary income) in the را درautomobile industry in Japan, and he observed that there was a صنعت خودرو ژاپن تحلیل کرده و مشاهده کرده که رابطۀ به شدت مثبتی بین آنها وجود داردstrongly positive relationshi.

 

مکدافی و هلپر[3] (1997)، MacDuffie and Helper’s study (1997), Honda allowed thدر تحقیق خود تحت عنوان “ایجاد تولید ناب[4]: انتشار محصول ناب از طریق زنجیره عرضه” به بررسی صنعت خودروی ژاپن پرداخته و بیان می­کنند که کارخانه خودروسازی هوندا بهsuppliers to trade with other automobile manufacturers from the تأمین­کنندگان قطعاتش اجازه می­دهد که از ابتدای قراردادشان با خودروسازان دیگر هم مشارکت داشته و شرکای تجاری بیشتری داشته باشند و با آنها وارد مبادله و تجارتearly stages of their contracts, and as a result, their parts شوند و به همین دلیل تأمین­کنندگان  قطعات هم می­توانند هر suppliers could avoid bankruptcy caused by a drop in salesوقت کاهش ناگهانی یا شوکی در تقاضایشان بوجود آمد، از ورشکستگی ناشی از افت فروش نجات پیدا کنندwhen there was a sudden fall in demand from manufacturers. و روی آوردن به تOn the other hand, there are also benefits to manufacturerwho focus on network trade.جارت شبکه­ای در این کشور باعث کاهشThey can reduce costs and هزینه­ها وimprove product quality through competition among their parts افزایش کیفیت محصولات از طریق رقابت در میان آنها ­شده است.

 

گرین­وی، هین و رایت[5] (1999)، در مقاله خود تحت عنوان ” یک ارزیابی تجربی از اثر تجارت روی اشتغال در ایالت کانادا ” بیان می­کنند که تعداد زیادی از مطالعات اخیر در تلاش هستند تا اثر تجارت روی اشتغال را ارزیابی کنند و بسیاری به حجم عوامل دیگر و یا رویکردهای حسابداری رشد متکی هستند. اما در برخی از مطالعات شواهد اندکی از اثرات مستقیم نیز یافت کرده­اند، اما اثرات قویتر را از طریق تحریک تغییرات بهره­وری بوجود ­آورده­اند. مدل ارائه شده در این مقاله در چارچوب تقاضای نیروی کار فعال، اثرات تجارت روی بهره­وری در ایالت کانادا و بر اساس الگوی با داده­های پانل از 167 صنایع تولیدی اتخاذ شده است. آنها در نهایت به این نتیجه دست یافتند که هنگام معرفی تجارت، حجم تجارت بر حسب میزان صادرات و واردات افزایش یافته و منجر به کاهش در شیب تقاضای نیروی کار شده است.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بررسی تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن - دانلود پایان نامه

 

اندرسون، گاستافسون و لاندبرگ[6] (2000)، در مقاله خود تحت عنوان ” تغییر ساختار، رقابت و حجم معاملات شغلی در میان سازندگان سوئدی طی سالهای 96-1964 ” این گونه بیان می­کنند که به نظر می‌رسد، میزان حجم معاملات شغلی بین صنعتی[7] در میان تولیدکنندگان سوئدی با تغییرات سود در میان صنایع بدست می­آید. تغییرات در رقابت­های بین­المللی در میان صنایع نقش مرکزی را برای توضیح این الگو بازی می­کند. میزان حجم معاملات شغلی درون صنایع[8] در میان طرح­ها در صنایعی که طرح­های بسیار کوچک، سود نهایی اندک و نفوذ واردات بیشتر دارند بالاتر می­باشد. آنان در این مقاله به این نتیجه دست یافته­اند که میزان حجم معاملات شغلی بین صنعتی در صنایع تولیدی سوئد در سال 96-1964 که به طور متوسط 7/2 درصد موجودی مشاغل در تولید سالانه بود، روندی مثبتی در کل این دوره نشان می­دهد. بنابراین در یک چشم­انداز تاریخی اواسط دهه 1970 را به عنوان یک دورۀ استثنایی برای تغییر ساختار صنعتی در آن زمان معرفی کرده­اند. اما به نظر می­رسد الگوی زمان جایگاه واقعی شغل، بر خلاف این باشد. حجم واقعی معاملات شغلی نتیجۀ تعدیل فشار و مقاومت است. آنان با تمرکز بر مطالب فوق به این نتیجه رسیده­اند که میزان حجم معاملات شغلی بین صنعتی با توجه به پراکندگی صنایع، اختلاف تغییرات سود و بیشتر بودن حجم معاملات، در تغییر سود نهایی بدست می­آیند. نتایج نشان می­دهند که تغییر در رقابت‌های بین­المللی میان صنایع، که به نظر می­رسد در طول زمان افزایش یافته است و نقش اصلی این سطح و این روند را بازی می­کند، از میزان حجم معاملات شغلی بین صنعتی است. میزان حجم معاملات شغلی درون صنایع میان طرح­های صنعتی بسیار بالاتر بوده که متوسط سالانه در سال­های 96-1986 حدود 13 درصد از حجم شغلی در صنایع معمولی بوده است. بیش از نیمی از معاملات، جایگاه واقعی مشاغل در میان طرح­های موجود است، در حالی که در ورود و خروج از طرح­ها حدود یک پنجم از هر کدام شرکت می­کنند. بر خلاف جایگاه واقعی میان صنایع هیچ روندی را نشان نمی­دهد. از آنجایی که در اوایل دهه 1990، حجم معاملات شغلی درون صنایع کاهش یافته است این روند برای اجزای آن یعنی جایگاه واقعی میان طرح­های موجود و حجم معاملات پرداختی جهت ورود و خروج، درست است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی نشان می­دهد که حجم معاملات شغلی درون صنایع میان طرح­ها در صنایعی که شامل طرح­های بسیار کوچکی هستند به سمت سطح بالاتر میل می­کند، جایی که بنگاههای داخلی جهت بیان رقابت نمایش داده می­شوند. تفسیر آنان این است که این نشان دهندۀ قدرت بازاری محدود بنگاهها در چنین صنایعی است، به این مفهوم که، سهام بازار و توزیع اشتغال جهت شوک­های عرضه و تقاضای بنگاههای خاص بسیار حساس خواهد شد.Listen

[1] – Paul L. Robertson, Richard N. Langlois

[2] – Nobeoka

[3] – Mac Duffie and Helper

[4] –  “Creating Lean suppliers: diffusing lean production through the supply chain “، در مورد Lean Production اختلاف نظر وجود دارد. خانم آزاده رادنژاد مترجم کتاب تولید ناب با مراجعه به فرهنگ لغت اصطلاح تولید ناب را بر آن نهاده است. آقای دکتر بایزید مردوخی کارشناس خبره سازمان برنامه و بودجه آن را تولید جمع و جور نامیده است. (مردوخی، 1379)

[5] – David Greenaway, Robert C. Hine, Peter Wright

[6] – Linda Andersson, Ola Gustafsson and Lars Lundberg

[7] –  Inter Industry

[8] – Intra Industry

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-3-سؤالات تحقیق

در این تحقیق سؤالات زیر مورد آزمون قرار می­گیرد:

  1. تأثیر جریانات تجاری بر میزان بهره­وری صنعت خودرو کشور چگونه است؟
  2. تأثیر سرمایه‌گذاری بنگاهها در زمینه تحقیق و توسعه بر میزان بهره­وری بخش صنعت خودرو کشور چگونه است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو  با فرمت ورد