دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

قسمتی از متن پایان نامه :

1-5. عمل به اولویّت‌ها و نیازهای اقتصادی

ازجمله امور مهم درفرآیند اقتصاد و به‌ویژه دراقتصاد مقاومتی، اولویّت‌سازی و عمل به اولویّت‌های اقتصادی است. اولویّت درتولید و توزیع وهم درمصرف. اولویّت‌بندی در امور اقتصادی، دارای آثار فراوانی است؛ چرا که بی‌توجّهی به اولویّت‌ها باعث هدر دادن سرمایه، از بین بردن منابع می شود که مشکلاتی را برای تولید، توزیع و مصرف در پی دارد.

درباب اولویّت‌بندی اموراقتصادی درحیطه تولید وتوزیع، معیارهایی را باید درنظر گرفت یکی از معیارهای مهم در تنظیم فرآیند اقتصاد، توجّه به نیازهای مردم است. هرکالا و محصولی که بیشتر مورد نیازجامعه بود، باید تولید گردد و به چرخه توزیع وارد شود.

شناخت اولویّت‌ها درانجام دادن کار وپرداختن به کارهای مهم وضروری از اساسی‌ترین رموز پیشرفت و شکوفایی اقتصادی است. امام صادق7در این باره می‌فرماید:«مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهمِّ ضَیَّعَ الْاَهَمّ[1]؛ هر کس به غیر مهم بپردازد، اهمّ را تباه می‌سازد.»

با توجّه به حدیث شریف، فعالیّت‌های تولیدی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته نخست، فعالیّت‌هایی است که برای تولید کالاها و خدمات مورد نیاز افراد جامعه صورت می‌گیرد. دسته دوم کارهایی است که به منظور ایجاد رفاه بیشتر مثل تولید کالاهای تجمّلاتی صورت می گیرد. بنابراین تولیدات دسته اول به ویژه تولیداتی که برای رفع نیازهای اولیّه و اساسی است، در اولویّت قرار می‌گیرد.

در قرآن کریم، معیار اولویّت دادن در عرصه تولید، منافع عمومی جامعه است. Pوَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ O[2]؛« و آهن را پدید آوردیم که در آن [مایه] ستیز و صلابت است و نیز سودهایی برای مردم.» «بأس شدید» در این آیه شریفه، به اهمیّت آهن در صنایع دفاعی اشاره دارد که مصالح عمومی (النّاس) را برآورده می‌کند .

شهید بهشتی نیز می نویسد: «در برنامه ریزی صنعتی، باید اولویّت ها رعایت شود و تا وقتی که فرآورده های صنعتی مربوط به نیازهای اساسی جامعه را در رابطه با خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، درمان، انرژی، نوشت افزار و افزار های آموزشی دیگر، حمل و نقل و تجهیزات دفاعی به اندازه کافی تهیّه نشده، درتولیدات دیگر، از قبیل تولید های تفنّنی سرمایه گذاری نشود.[3]

علامه شیخ محمود شلتوت نیز معتقد است: «بر مسئولین امور جامعه اسلامی که اسباب لازم برای محافظت از مصالح و برنامه‌ریزی امور را دراختیار دارند، واجب است در مورد طرح‌ها و پروژه‌های گوناگون، ضرورت‌ها و اولویت‌ها را فراموش ننماید و میان آنها هماهنگی لازم را ایجاد کنند و اجازه ندهند که تنها در یک بخش ویژه سرمایه‌گذاری صورت گیرد و دیگر بخش‌ها فراموش شوند. با بهره‌گیری از این نوع برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن اولویّت‌ها و نیازهاست که زمینه استقلال اقتصادی فراهم می‌گردد. و همه درها بر روی دخالت‌های بیگانگان در همه امور بسته می‌شود.»[4]

1-6. توجه مردم به کار وتلاش و شرکت در تولید

وظایف مردم در فعالیت های اقتصادی، کار وتلاش و شرکت درتولید است که از راهکارهای مهم اقتصاد مقاومتی است. مردم، اصلی ترین عامل رونق کار و رشد و توسعه تولید به حساب می آیند.

قرآن، در تولید، دو عنصر را عامل مهم و مؤثّر مى‏شناسد: یکى طبیعت و دیگرى نیروى انسانى اعم از فکرى و فیزیکى. پس بهره‏گیرى از مواهب طبیعى جز با تلاش و ایجاد هماهنگى میان طبیعت و نیروى انسانى امکان پذیر نیست.[5]Pهُوَ الَّذى‏ جَعَلَ لَکُمُ الْارْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فى مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ الَیْهِ النُّشُورُO؛[6] «او کسى است که زمین را براى شما رام کرد، بر شانه‏هاى آن راه بروید و از روزی هاى خداوند بخورید؛ و بازگشت و اجتماع همه به سوى اوست.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه در رابطه : بازهای شیفت

همچنین قرآن در ایجاد ارتباط میان کار وطبیعت این گونه بیان فرموده است:P وَ جَعَلْنا فیها جَنَّاتٍ مِنْ نَخیلٍ وَ اعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فیها مِنَ الْعُیُونِ لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ ایْدیهِمْO[7]؛«و درآن باغ هایى از نخل ها و انگورها قرار دادیم و چشمه‏هایى از آن جارى ساختیم، تا از میوه آن و از دسترنج خویش بخورند.»

در این آیات، «زمین»، «آب»، «درخت» به عنوان منبع تولید و حرکت و کندکاوى در زمین، و عمل   (کار و تلاش) به عنوان ابزار تولید معرفى شده است و مردمان فرمان یافته‏اند تا با استفاده از این عوامل به کسب معاش بپردازند و در استخراج و بهره‏گیرى از پدیده‏هاى عالم، بطور مستقیم سهیم باشند، در تولید مباشرت کنند، بدون وساطت دیگران زندگى نمایند و ثقل و سنگینى خود را به دوش دیگران نیاندازند.[8] پیامبر اسلام 9مى‏فرماید:«کُلُوا مِنْ کَدِّ ایْدیکُمْ[9]؛ از حاصل دسترنج خود بخورید.»

حضرت علی7در توصیف ارزش و اهمیّت کار، فرموده است:«العَملُ یبلُغ بکَ الغایه؛ کار تو را به هدف می رساند.»[10]

ایشان در روایت دیگری، مردم را این چنین برای انجام دادن کار سفارش می کند:«العَمل، العمَل، ثُمَّ النَهایه النَهایه و الاستقامه و الاستقامه، ثم الصَبر الصَبر و الوَرع الوَرع انَّ لکُم نهایهً فانتَهوا الی نهَایتکم؛ کار کنید کار کنید و آن را به سرانجام برسانید و در آن پایداری و شکیبایی و پارسایی داشته باشید… .»[11]

[1] – حکیمی، محمد رضا، پیشین، ج1، ص551.

[2] – حدید،25.

[3] – بهشتی، سید محمد حسین. حزب جمهوری اسلامی. تهران: بقعه: نخست: 1388، ص469.

[4] – شلتوت، شیخ‏محمود. اسلام آیین زندگی. ترجمه عبدالعزیز سلیمی. تهران: احسان. نخست:1382، صص 378و379.

[5] – الهامی نیا، علی اصغر، اخلاق اقتصادی، بی جا، بی نشر، بی تا، ص13.

[6] – ملک، 15.

[7] – یس،34-35.

[8] – الهامی نیا، علی اصغر. پیشین. ص14.

[9] – مجلسی، محمد باقر. پیشین، ج 66. ص 314

[10] – تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد. پیشین. ص115.

[11] – نهج‌البلاغه، خطبه 176.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤالات اصلی:

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سؤالات فرعی:

  • راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟
  • در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟
  • موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت  با فرمت ورد