دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت

قسمتی از متن پایان نامه :

1-4. نظم و انضباط درکار و فعالیّت های اقتصادی

نظم و انضباط، از مهم ترین عوامل بهره برداری درست از سرمایه ارزشمند عمر، و استفاده مطلوب از فرصت ها در مسیر پیشرفت و تکامل است. نظم و انضباط در فعالیّت های اقتصادی از جمله مهم ترین وظایف مدیران است، که اگر نظم و انضباط در کار نباشد، موجب هدر رفتن منابع و امکانات می گردد.

درکتاب العین ولسان العرب، این گونه آمده است؛ به تألیف و تنظیم کردن دانه‌های لؤلؤ و چیزهایی نظیر آن را به یکدیگر منضم ساختن و در یک نخ قرار دادن، نظم گویند.[1] « انضباط بر هیئت انفعال از ریشه «ضبط» به معنای حفظ کردن، ثبت نمودن و به حبس درآوردن چیزی و مطلبی که در حقیقت همان نگه‌داری به سبک و سلک خاصی و نزدیک به نظم دادن است.»[2] در نتیجه، نظم و انضباط به معانی مرتب کردن، منظّم بودن، سر و صورت دادن، به نظام درآوردن، نظام یافتن و امثال آن به کار رفته است.[3]

یکی از ویژگی های نظم و انضباط و از اصول مهم مدیریت، تقسیم کار است. این اصل ایجاب می کند که کار به اجزای فرعی تقسیم شود، تا حدی که بتوان عملیات مختلف را به هر یک از کارکنان واگذار کرد.[4] زیرا انسان ها دارای استعدادها وتوانمندی های گوناگونی اندکه هریک از آنها می تواند بخشی از نیازهای جامعه را براساس تخصص و توانایی که دارند تأمین کند.

قرآن کریم، در مورد تقسیم کار فرموده است: … P نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّاO…[5]؛ « ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم کردیم و بعضى را بر بعضى برترى دادیم تا یکدیگر را مسخر کرده (و با هم تعاون نمایند).»

این تقسیم هرگاه به درستی اجرا شود و افراد در حیطه تخصّص خود به کار و فعالیّت بپردازد، موجب افزایش بهره وری، و در نتیجه، افزایش تولید می گردد. از این رو امیرمؤمنان 7 خطاب به فرزندش امام حسن7  می فرماید: « اجْعَلْ‏ لِکُلِ‏ إِنْسَانٍ‏ مِنْ‏ خَدَمِکَ‏ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ فَإِنَّهُ أَحْرَى أَلَّا یَتَوَاکَلُوا فِی خِدْمَتِکَ؛[6] هر یک از خدمتکارانت را به کاری عهده دار کن و از او بازخواست نما تا هیچ یک کار خود را به عهدۀ دیگری نگذارد.»

همچنین امیرمؤمنان7در آخرین وصیّت خویش، فرزندان خود و همه انسان ها را، مخاطب خویش ساخته و آنان را به نظم، فرا می خواند: « أُوصِیکُمَاوَ جَمیعَ وُلدی وَ أهلی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی، بِتَقوَی اللهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم‏…[7] ؛ من، شما و تمام فرزندان و خاندانم و کسانی را که این وصیّت نامه ام به آنها می رسد، به تقوا و نظم در کارهای خود و … سفارش می کنم.»

از جمله مصادیق نظم و انضباط در کار عبارت است از؛ انجام به موقع کارها، پرهیز از شتاب زدگی، سر وقت در محل کار حاضر شدن، کار را در ظرف زمانی خود انجام دادن و به آینده موکول نکردن است.[8]

امام علی7، همان‌گونه که در همه امور نظم را رعایت می‌کرد، به حاکمان و پیروان خود نیز عمل به آن را توصیه می‌کرد. آن حضرت در عهدنامه مالک‌اشتر، خطاب به وی می‌گوید: «وَ إِیَّاکَ وَ الْعَجَلَهَ بِالْأُمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا أَوِ [التَّسَاقُطَ] التَّسَقُّطَ فِیهَا عِنْدَ إِمْکَانِهَا أَوِ اللَّجَاجَهَ فِیهَا إِذَا تَنَکَّرَتْ أَوِ الْوَهْنَ عَنْهَا إِذَا اسْتَوْضَحَتْ فَضَعْ کُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ وَ أَوْقِعْ کُلَّ [عَمَلٍ‏] أَمْرٍ مَوْقِعَه‏[9]؛ مبادا هرگز در کاری که وقت آن نرسیده، شتاب کنی یا کاری که وقت آن رسیده، سستی ورزی یا در چیزی که روشن نیست، ستیزه‌جویی کنی یا در کارهای روشن کوتاهی کنی. تلاش کن تا هر کاری را در جای خود و در زمان مخصوص به خود انجام دهی.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تحلیل وارزیابی قابهای مهاربندی همگرا با جداساز لرزه ای و بدون جداساز لرزه ای

با توجه به فرمایشات حضرت علی7از جمله مصادیق نظم و انضباط در کار عبارت است از: انجام به موقع کارها، پرهیز از شتاب زدگی، سر وقت در محل کار حاضر شدن، کار را درظرف زمانی خودانجام دادن و به آینده موکول نکردن است.

نظم و انضباط از مهم ترین عوامل بهره برداری بهینه از سرمایه هاست؛ که علاوه بر رعایت نظم، تقسیم وقت، رعایت میانه روی در کار با پرهیز از سستی یا حرص و آزمندی از جمله شاخصه های انضباط در فعالیت های اقتصادی است. [10]

 

بنابراین نظم وانضباط درکار و فعالیّت های اقتصادی نتایجی به دنبال داردکه عبارت است از:

  • دراثر تقسیم صحیح کارها و همچنین ازتخصص وتوانمندی ها خوب استفاده کردن باعث بهره وری بیشترمی گردد.
  • بازدهی و کیفیّت کار بیشترمی شود.

[1] – فراهیدی، خلیل بن احمد. پیشین، ج 8. ص 165؛ ابن منظور، جمال الدین محمد مکرم. پیشین، ج 12. ص 578.

[2] – همان. ج 7. ص23؛ طریحی، فخرالدین. پیشین، ج 4. ص260؛ همان. ج 7. ص340.

[3] – آذرنوش، آذرتاش. پیشین. صص 379 و 699.

[4] – پارکینسون، سریل نورث کوت. اندیشه های بزرگ در مدیریت. ترجمۀ مهدی ایران نژاد پاریزی. تهران: موسسه  بانکداری ایران: 1370، ص17.

[5] – زخرف،32.

[6] – نهج البلاغه، نامه53.

[7] – نهج البلاغه، نامه47.

[8] –  پیروز، علی آقا و ابوطالب خدمتی و … [ و دیگران]. پیشین. ص 334.

[9] ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله. شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج‏17. قم: مکتبه آیه الله المرعشی النجفی: اول:1404ق، ص113.

4 – ایروانی، جواد. پیشین.ص105.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤالات اصلی:

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سؤالات فرعی:

  • راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟
  • در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟
  • موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت  با فرمت ورد