دانلود پایان نامه

 پایان نامه سایت ارشدها - رشته جغرافی-جغرافیا

عنوان کامل پایان نامه :

 اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو

قسمتی از متن پایان نامه :

  

بلالوک و ولوسو[1] (2005)، در مقاله خود تحت عنوان ” تجارت، انتقال تکنولوژی و رشد بهره­وری: عدم توجه به واردات” شواهدی ارائه می­دهند که واردات عامل محرک مهمی جهت انتقال تکنولوژی در سطح بین­المللی است. با استفاده از داده­های جزئی در سطح بنگاه در کشور اندونزی مقاله شواهد قوی و قابل توجه از اطلاعات ضعیف در مورد واردات در این کشور را نشان می­دهد. با استفاده از تحلیل دقیق داده­های پانل در تولیدکنندگان اندونزیایی، نشان می­دهد که بنگاههایی که در صنایع تولیدی و بخصوص بر واردات تمرکز دارند، نسبت به بنگاههای دیگر رشد بهره­وری بالاتری دارند. این نتایج که به صورت بالقوه میان فعالیت واردات و بهره­وری بنگاه قرار گرفته­اند، تحت تخمین­های متفاوت اقتصاد سنجی سازگار هستند. این یافته­ها پیشنهاد می­دهند که این برتری از طریق روابط عرضه عمودی، کانالی است که از طریق انتقال تکنولوژی واردات­محور رخ می­دهد. علاوه بر این، نتایج نشان می­دهند که بهبود بهره­وری در زمینه‌هایی که عرضه‌کنندگان در آن متمرکزتر هستند بیشتر است که نشان می­دهد رقابت، ابزاری حیاتی جهت ایجاد بهبود بهره­وری است. بر اساس این اطلاعات، نتایج اولیه در سطح بنگاه نشان می­دهد که واردات نقش مهمی در استفاده از تکنولوژی بازی می­کند و توسط منافع حاصل از بهره­وری اندازه­گیری می­شود. علاوه بر این، با توجه به ادبیات مربوط به سرمایه­گذاری مستقیم خارجی و صادرات جهت سرریزهای تکنولوژی، مؤلفه سومی را معرفی کرده­اند که تجارت و باز بودن اقتصاد موجب ترویج رشد اقتصادی می­شود.

 

والِرا مولیک و کابرال[2] (2008)، در مقاله خود تحت عنوان ” اثرات بهره­وری در اشتغال صنایع مکزیک” اثرات بهره­وری نیروی کار و بهره­وری کل عوامل[3] (TFP) را روی اشتغال در میان 25 صنعت تولیدی از سال 1984 تا 2000 آزمون کرده و در این آزمون از روش تحلیل با داده­های پانل استفاده کرده­اند و چندین نتیجه جالب بدست آورده­اند. اولاً یک اثر قوی و مثبتی روی اشتغال بدست آورده­اند. ثانیاً بهره­وری اثر مثبتی روی اشتغال داشته است. ثالثاً بر اساس میزان نیروی کار- سرمایه و با توجه به بخش­های نمونه مورد آزمون، بیان می­کنند که صنایعی که میزان سرمایه کمتری دارند به صورت منفی اثر می­گذارند، اما بهره­وری به صورت مثبت روی اشتغال اثر می­گذارد. در مقابل در صنایعی که میزان سرمایه زیادی دارند این نتایج به صورت برعکس خواهد بود.

لی و یانگ[4] (2009)، در مقاله­ خود تحت عنوان “اثرات اقتصادی جریانات تجاری روی بهره­وری (مطالعه موردی صنعت خودروی کره)” بیان می­کنند که در میان الگوهای تجاری درون بنگاهها سیستم تجارت مشارکتی اثبات کرده است که تجارت معاملات آزاد یا تجارت بازارگرا در بلند مدت برتر بوده است. در سیستم تجارت مشارکتی، انتقال از تجارت اختصاصی به تجارت شبکه­ای پدیده قابل­توجهی را به اثبات رسانده است. آنان در مدل تئوریک خود کارایی نسبی اقتصادی میان سیستم­های تجارت اختصاصی و تجارت شبکه­ای را با هم مقایسه کرده و در تحلیل تجربی خود روابط میان الگوهای تجاری جایگزین و بهره‌وری صنعت خودرو را آزمون کرده­اند. نتایج اصلی مدل تئوریک آنان نشان می­دهد که به عنوان یک فرضیه قاطع تجارت شبکه­ای نسبت به تجارت اختصاصی سطح سود بالاتری دارد، با وجود اینکه تجارت شبکه­ای نسبت به تجارت اختصاصی ثبات کمتری دارد. مطالعات تجربی آنان بیان می­کند که افزایش تجارت شبکه­ای منجر به بهره­وری بالاتر شده است. در ادامه با اعمال مدل سولو روی صنعت خودروی کره جنوبی به این نتیجه دست یافته­اند که تجارت شبکه­ای در این کشور از تجارت اختصاصی کاراتر بوده است، ولی برای بنگاه­های تولیدی به آسانی این امکان فراهم نمی­آید که ساختار تجاری خود را سریعاً تغییر دهند، چون با این کار هزینه تغییر[5] بالایی را متحمل خواهند داشت. با وجود اینکه تجارت شبکه­ای کارایی اقتصادی بیشتری در طول زمان دارد اما تحقیق آنان نتایج قابل توجهی برای بنگاهها و سیاستمداران پیشنهاد نمی­کنند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد رشته اقتصاد : تعیین درجه توسعه یافتگی و رتبه بندی شهرستان های استان کرمان با تاکید بر تسهیلات بانکی

 

فوس و ویورمن[6] (2010)، در مقاله خود تحت عنوان “هزینه­ها و بهره­وری در تولید خودرو: مقایسه صنعت خودرو کانادا، ژاپن، ایالت متحده و آلمان” به این نتیجه رسیده­اند که اختلافات هزینه­ای در میان تولیدکنندگان در کشورهای مختلف می­تواند به خاطر دلایل مختلفی از جمله تفاوت در قیمت عوامل یا اختلافات جدی در کارایی هزینه­ها باشد. در ادامه کارایی صنعت خودرو در این چهار کشور را بیان کرده­اند و به این نتیجه رسیده­اند که در میان این چهار کشور، تنها کشور کانادا است که نتوانسته به خوبی از بنگاههای کوچک خود استفاده کند و تأثیر بنگاههای کوچک آنها در مقابل سه کشور دیگر یعنی آمریکا، آلمان و ژاپن ضعیف­تر بوده است و صنایع بزرگ کانادا نیز حجم تولیدات خود را با حاشیه سود بیشتری افزایش ­داده است، تا جایی که دیگر از بنگاههای کوچک استفاده نمی­کنند و در نهایت این که ساختار انحصاری صنعت خودروی کانادا در طول سالهای 72-1966 در مقایسه با سه کشور دیگر به خاطر فشار رقابتی بوده که منجر به کاهش نسبی هزینه­هایش شده است. صنایع قطعات موتور ایالت متحده، ژاپن، آلمان و کانادا کارفرمایان اصلی هستند و رابطه عمیقی با اقتصاد مربوطه خود دارند. صنایع خودروسازی در هر کدام از کشورها، الگوهای رشد متفاوتی را تجربه کرده‌اند و شکل­های مختلفی از سیاستهای بومی جهت همکاری میان تولیدکنندگان استفاده شده است. در نهایت، آنان در مقاله خود اختلافات موجود در هزینه­ها و کارایی هزینه در تولید اتومبیل این چهار کشور و در ادامه اثرات این سیاستها را به صورت واضح بیان کنند.

[1] – Garrick Blalock, Francisco Veloso

[2] – Andre varella Mollick , Rena cabral

[3] – Total Factor Productivity (TFP)

[4] – DukHee Lee, MiSuk Jung

[5] – Switching Cost

[6] – Melvyn, A. Fuss and Leonard Waverman

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-3-سؤالات تحقیق

در این تحقیق سؤالات زیر مورد آزمون قرار می­گیرد:

  1. تأثیر جریانات تجاری بر میزان بهره­وری صنعت خودرو کشور چگونه است؟
  2. تأثیر سرمایه‌گذاری بنگاهها در زمینه تحقیق و توسعه بر میزان بهره­وری بخش صنعت خودرو کشور چگونه است؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان : اثرات اقتصادی جریانات تجاری بر بهره وری درصنعت خودرو  با فرمت ورد